Hoeveel boten zijn er nodig om van een vloot te mogen spreken? Tilmann Meyer-Faje bouwde er zeven tijdens een werkperiode in sundaymorning@ekwc, een internationaal centrum voor keramiek in Oisterwijk, waar kunstenaars, ontwerpers en architecten experimenteren met klei.
Het 2,28 meter lange schip Containerriese is er een van. Met zijn alsmaar uitdijende lading kun je zeggen dat het schip een van de drijvende krachten achter de globalisering representeert. Dat het staat voor goedkoop wereldwijd transport waar ook lage lonen, slechte arbeidsomstandigheden, belastingontwijking, vervuiling en scheepskerkhoven achter schuilgaan.
De Containerriese oogt, net als alle boten uit de serie ‘Full speed ahead’, roestig, imperfect, rijp voor de sloop, maar tegelijkertijd ook gemaakt om de waan van de dag te doorstaan. Geen slechte eigenschap in deze woelige tijden.
"Een van de drijvende krachten achter de globalisering."
Tilmann Meyer-Faje
1971, DE/NL
In zijn werk richt Tilmann Meyer-Faje zich op het falen van industriële processen. Hij bouwt structuren van klei die door hun eigen gewicht instorten. Ze zijn een replica van hedendaagse constructies waarbij de kunstenaar anticipeert op hun toekomstig verval. Tilmann gebruikt vaak de vorm van schepen als treffende vergelijking en verduidelijking voor wat er in de wereld gebeurt. Toch draait het voor hem pas achteraf om deze betekenis. Voor Meyer-Faje draait alles om het maken. Tijdens het productieproces voelt hij zich bevrijd.