Tamara Dees

MOMENTUM (2015)
Lijsten met glas

In 2010 startte kunstenaar Tamara Dees, naar aanleiding van de houtsnede van Hokusai, met een onderzoek naar de maat van De Grote Golf van Kanagawa. Op het moment dat zij de eerste resultaten van haar onderzoek toonde, werd Japan getroffen door een verwoestende tsunami. Dees was geschokt over deze toevallige samenloop van omstandigheden. 

In de kranten vond zij foto’s van de golf op het moment dat deze de kust raakte. Ze zag er prachtige patronen in die in schril contrast stonden met de gevolgen, direct daarna. Dees tekende de patronen subtiel na als stipjes en iets grotere druppels. Door deze los te weken van de omgeving verloor het onderwerp zijn kwade imago en ontstond er iets moois, misschien zelfs lieflijks.

De kleine tekeningen moesten groter. Dat werden deze ‘druppels’. Ruim tweeënhalf jaar verzamelde Dees de ronde en ovale oude lijsten voor dit kunstwerk.

Het onderwerp verloor zijn kwade imago en er ontstond iets moois

Tamara Dees

1971, NL

Kunstenaar Tamara Dees, met name bekend in Nederland en België, gebruikt water, de zee en schepen als metafoor voor hoe klein we zijn in een grote wereld, over verlangen naar plekken of mensen die onbereikbaar zijn, over jezelf kunnen zijn of juist niet. Zelf werkte ze ooit op een schip en haar grootvader was scheepsbouwer. Die vertrouwdheid met schepen en de zee biedt haar een bruikbare taal om mee te werken. Via deze taal gaat ze op zoek naar haar identiteit: “wie ben ik en waarom ben ik zo? Hoe verhoud ik mij tot de wereld en vice versa?”